Een mooi artikel in Het Parool op 8 oktober 2018 over de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk Hondsrugpark in Amsterdam Zuidoost, met onder andere SPOT Amsterdam, mede ontwikkeld door DUQER:
Groene woonwijk Hondsrugpark verrijst in Zuidoost
Te midden van de monotone kantorenwijk Amstel III in Zuidoost verrijst de komende drie jaar een levendige woonwijk. Vijf investeerders maken er drieduizend woningen en woontorens rond het nieuwe Hondsrugpark. “Het moet er ook leuk zijn.”
Hondsrugpark. Nooit van gehoord? Klopt, het park bestaat niet. Maar wie bij Station Bullewijk in Zuidoost de metro uitkomt, ziet en hoort die naam overal.
“Ooit zullen Amsterdammers net zo praten over de Hondsrugparkbuurt, zoals zij nu doen over de Oosterparkbuurt,” zegt Robert Kohsiek, directeur van Wonam, bouwer en verhuurder van (vooral ook) middenhuurwoningen.
In een keet die is omgebouwd tot lunchroom annex informatiecentrum Hondsrugpark, presenteert Kohsiek met enkele collega’s de plannen. Achter hem toont een ‘birdview’ hoe de nieuwe wijk eruit komt te zien. Het groen wordt afgewisseld met woontorens van zestig tot honderd meter hoog.
Wonam bouwt er met vier andere investeerders een nieuw stuk stad, met drieduizend woningen voor zevenduizend mensen. In heel Amstel III komen tot 2027 vijfduizend woningen te staan. Het centrum ervan ligt tussen de Arenapoort en de A9.
Kern van het plan is de afsluiting van de vier rijbanen van de Hondsrugweg, zodat de ruime binnenberm tot park kan worden gemaakt.
Parijs
De gemeente heeft daarvoor nog geen groen licht gegeven, maar studeert op het plan dat staat of valt met de afsluiting van de weg. Kohsiek: “Het park wordt de drager van de wijk.”
Daaromheen komen voorzieningen als een school en een medisch centrum. In gemeentelijke brochures wordt de vergelijking getrokken met Massena in Parijs.
Ooit was de Hondsrugweg de belangrijkste verkeersader van de wijk. Dat is inmiddels de daar achter gelegen Holterbergweg, die op sommige plekken zes rijstroken breed is. Al die wegen monden uit op één of twee rijstroken voor op- en afritten van de A9.
Het wegenplan dateert uit de tijd dat de ontwerpers dachten dat iedereen de Bijlmer per auto zou aandoen. Dat is verleden tijd. Wie niet de metro wil nemen, fietst in minder dan een kwartier van Station Amstel naar Bullewijk.
De drijvende kracht achter Hondsrugpark is de adjunct-directeur van Wonam, Ebe Treffers, die eerder namens Bouwinvest een rol speelde bij de vernieuwing van de Stadionbuurt.
Toen hij met Kohsiek sprak over nieuwbouwplannen in Zuidoost, onderstreepte die het belang van de kwaliteit van de woningen. Maar, had Treffers gezegd, je moet tegenwoordig niet zomaar gebouwen neerzetten, maar een buurt bouwen waar mensen het leuk vinden om te gaan wonen.Ooit zullen Amsterdammers net zo praten over de Hondsrugparkbuurt, zoals zij nu doen over de Oosterparkbuurt.
Tamara Smit, projectmanager van Amsterdam, juicht het idee van stedenbouw met investeerders toe. Volgens haar is dit gebeurd doordat toen in 2012 het plan voor woningbouw in dit gebied ontstond, de grond al in erfpacht was uitgegeven. Amsterdam had er geen zeggenschap over.
Woningen en kantoren
Wonam heeft daarop met de andere investeerders, Vastint (Ikea), G&S Vastgoed, COD, DUQER en Certitudo, de stichting Hondsrugpark opgericht om het gebied vorm te geven.
Wonam bouwt woontorens op Karspeldreef 4, met 274 huurappartementen, en op Karspeldreef 16, met 211 huurappartementen. Op Karspeldreef 14 maakt G&S 315 woningen en kantoren.
Vastint bouwt daar tegenover, op de plek van het voormalige kantoor van Fiat, 125 woningen. COD Duqer bouwt 1000 woningen en kantoren. De andere partijen hebben bouwplannen die nog niet zijn uitgekristalliseerd.
Kohsiek is tevreden over zijn rol als stedenbouwer: “Waar voorheen de gemeente of een andere partij een heel gebied in handen kreeg en een stedelijk plan maakte, doen wij als investeerders dat nu, gezamenlijk met de gemeente.”